Statut Sołectwa Różanki
- Szczegóły
- Opublikowano: piątek, 01, luty 2013 09:26
Załącznik nr 1 do Uchwały Rady Gminy Kłodawa
Nr XXX/228/09 z dnia 25 lutego 2009r.
STATUT SOŁECTWA RÓŻANKI
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o Sołectwie - należy przez to rozumieć Sołectwo Różanki.
2. Sołectwo stanowi wspólnotę samorządową osób zamieszkujących na terenie Sołectwa.
3. Sołectwo jest pomocniczą jednostką Gminy Kłodawa i działa w ramach jej osobowości prawnej.
4. Samorząd mieszkańców wsi działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności:
- ustawy o samorządzie terytorialnym z dnia 8 marca 1990 roku (Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591, z późniejszymi zmianami),
- uchwały Nr XXX/223/09 Rady Gminy w Kłodawie z dnia 25 lutego 2009r. w sprawie Statutu Gminy.
- niniejszego Statutu.
§ 2. 1. Tworzenie, łączenie, podział, znoszenie Sołectwa dokonuje Rada Gminy po uprzednim przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami. 2. Z wnioskiem moSe wystąpić Rada Gminy, zebranie wiejskie lub grupa inicjatywna o której mowa w § 53 ust. 1 Statutu Gminy Kłodawa
§ 3. 1. Statut sołectwa określa kompetencje, zakres działania sołectwa jako jednostki pomocniczej Gminy oraz organizację wewnętrzną.
2. Rada Sołecka wsi w zakresie realizacji zadań własnych działa samodzielnie lub wspólnie z organami Gminy, zgodnie z przepisami prawa i niniejszego statutu.
3. Organa sołectwa przedstawiają Radzie Gminy i Wójtowi swoje wnioski, opinie dotyczące żywotnych spraw sołectwa.
§ 4. 1. Nadzór nad działalnością sołectwa sprawuje Rada Gminy i Wójt Gminy.
2. Rada Gminy za pomocą Komisji Rewizyjnej kontroluje działalność sołectwa.
§ 5. 1. W skład sołectwa Różanki wchodzi wieś Różanki stanowiąca obszar 3201 ha.
2. Położenie i obszar Sołectwa w Gminie określają mapy sytuacyjne stanowiące załącznik Nr 1 i 2 niniejszego Statutu.
Rozdział II
Zakres działania sołectwa
§ 6. 1. Podstawowym celem utworzenia i działania Sołectwa jest działanie na rzecz zaspokojenia potrzeb wspólnoty mieszkańców.
2. Sołectwo uczestniczy w realizacji zadań Gminy między innymi poprzez:
- występowanie z różnymi inicjatywami do organów Gminy,
- opiniowanie projektów rozstrzygnięć dotyczących danego Sołectwa, przekazanych w tym celu przez organy Gminy.
§ 7. Do zakresu działania Sołectwa należy:
1. Inicjowanie działań organów Gminy we wszystkich sprawach wchodzących w zakres zadań własnych Gminy.
2. Opiniowanie projektów rozstrzygnięć organów Gminy w sprawach dotyczących Sołectwa, a zwłaszcza:
- opiniowanie projektów opracowań planistycznych których zakres przestrzenny dotyczy danego sołectwa
- określania przez Radę Gminy Kłodawa zasad zbywania i obciążania nieruchomości stanowiących własność Gminy i położonych na terenie Sołectwa,
- prowadzenia innych działań dotyczących wspólnoty samorządowej Sołectwa.
3. Konsultowanie spraw podległych uregulowaniu w drodze przepisów gminnych, a dotyczących:
- zasad gospodarowania mieniem komunalnym położonym na terenie Sołectwa,
- określanie ilości punktów sprzedaży alkoholu na terenie Sołectwa oraz zasad ich usytuowania,
- sieci przedszkoli i szkół podstawowych i ponadpodstawowych,
- określanie zasad ruchu na drogach gminnych w obrębie Sołectwa,
- sieci połączeń, rozmieszczenia przystanków oraz rozkładu jazdy lokalnego transportu zbiorowego na terenie Sołectwa,
- innych spraw dotyczących wsi, nie wymienionych w punkcie 3 - a, b, c, d, e.
4. Zarządzanie i korzystanie z powierzonego mienia komunalnego,
5. Stymulowanie rozwoju inicjatyw społecznych, działalności kulturalnej, sportowej na terenie Sołectwa,
6. Prowadzenie racjonalnej gospodarki finansowej posiadanymi przez Sołectwo środkami.
7. Podejmowanie innych czynności i działań zgodnych z prawem.
Rozdział III
Organizacja i zadania organów sołectwa
§ 8. 1. Organami Sołectwa są:
- uchwałodawczym - Zebranie Wiejskie,
- wykonawczym - Sołtys.
2. Działalność Sołtysa wspomaga Rada Sołecka.
§ 9. 1. Kadencja organów Sołectwa odpowiada kadencji Rady Gminy Kłodawa.
2. Wybory organów Sołectwa zarządza Rada Gminy w terminie do trzech miesięcy od pierwszej sesji Rady Gminy. 3. Skrócenie kadencji organów sołectwa następuje w wyniku rezygnacji, odwołania lub wygaśnięcia mandatu.
Zebranie wiejskie
§ 10. 1. Do właściwości Zebrania Wiejskiego należy podejmowanie uchwał w sprawach określonych w § 7, za wyjątkiem spraw z zakresu administracji publicznej.
2. Do wyłącznej kompetencji Zebrania Wiejskiego należy:
- wybór i odwołanie Sołtysa,
- wybór i odwołanie Rady Sołeckiej lub poszczególnych jej członków,
- ustalanie zadań do realizacji przez Sołtysa i Radę Sołecką w okresie pomiędzy Zebraniami Wiejskimi,
- dokonywanie oceny działalności Sołtysa i Rady Sołeckiej,
- uchwalanie rocznych planów finansowo-rzeczowych Sołectwa w ramach budSetu Gminy oraz zasad gospodarowania dochodami własnymi Sołectwa, pochodzącymi z wpływów określonych Statutem,
- uchwalanie programów działania
- decydowanie o zasadach wykorzystania mienia komunalnego, przekazanego Sołectwu w użytkowanie,
- wydawanie opinii w sprawie utworzenia, poszerzenia, bądź likwidacji Sołectwa.
§ 11. 1. Zebranie Wiejskie zwoływane jest w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż dwa razy w roku. 2. Zebranie Wiejskie zwołuje Sołtys:
- z własnej inicjatywy,
- na pisemny wniosek co najmniej 10% mieszkańców Sołectwa,
- na wniosek Wójta lub przewodniczącego Rady Gminy.
3. Termin, miejsce i projekt porządku obrad Zebrania Wiejskiego ogłasza Sołtys w sposób zwyczajowo przyjęty nie później niż 7 dni przed planowanym terminem zebrania.
4. Jeżeli w wyznaczonym terminie frekwencja wynosi mniej niż 10% uprawnionych mieszkańców, wyznacza się drugi termin - po upływie 15 minut. Postanowienia zebrania są wówczas prawomocne - bez względu na liczbę obecnych na zebraniu.
5. W przypadku bezczynności sołtysa (niezwołanie zebrania wiejskiego o którym mowa w ust. 2 lit.b, c) po jednokrotnym pisemnym upomnieniu przez Wójta lub Przewodniczącego Rady zebranie wiejskie zwoływane jest z inicjatywy Przewodniczącego Rady.
§ 12. 1. Prawo do udziału w Zebraniu Wiejskim mają mieszkańcy Sołectwa, radni Rady Gminy Kłodawa, Wójt Gminy Kłodawa i wyznaczone przez niego osoby, zaproszeni goście oraz inne osoby zainteresowane tematyką obrad.
2. Do głosowania są uprawnieni mieszkańcy, którzy w dniu zebrania posiadają prawo do udziału wyborach Rady Gminy Kłodawa.
3. Uczestnicy Zebrania Wiejskiego mają prawo do:
- udziału w dyskusji nad sprawami objętymi porządkiem obrad,
- zadawania pytań Sołtysowi, członkom Rady Sołeckiej oraz obecnym na zebraniu przedstawicielom organów Gminy Kłodawa,
- zgłaszania projektów uchwał oraz poprawek do tych projektów
- zgłaszania kandydatur na Sołtysa i członków Rady Sołeckiej,
- kandydowania na funkcje o których mowa w ust. 3d.
4. Mieszkańców nie spełniających warunków ustępu 2 nie dotyczą ust. 3 c,d,e § 13. 1. Zebranie jest ważne, jeśli zostanie spełniony § 11 ust. 3 i 4.
2. Uczestnicy Zebrania Wiejskiego podpisują listę obecności, która jest dołączana do protokołu.
3. Zebranie Wiejskie podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał.
§ 14. 1. Obradom Zebrania Wiejskiego przewodniczy Sołtys.
2. W razie nieobecności Sołtysa Zebraniu Wiejskiemu przewodniczy najstarszy wiekiem członek Rady Sołeckiej lub jej inny członek.
5. Przewodniczący Zebrania Wiejskiego decyduje o:
- udzielaniu głosu i kolejności zabierania głosu,
- udziela głosu poza kolejnością,
- odbierania głosu,
- zamknięciu dyskusji nad poszczególnymi punktami porządku obrad,
- rozpoczęciu głosowania nad wnioskami i zgłoszonymi projektami uchwał,
6. Przewodniczący obrad nie może odmówić poddania pod głosowanie wniosku oraz projektu uchwały, jeżeli ich treść odpowiada przyjętemu porządkowi obrad.
§ 15. 1. Uchwały Zebrania Wiejskiego zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większości głosów. W razie równej liczby głosów "za" i "przeciw", decyduje głos przewodniczącego zebrania.
2. Zebranie może postanowić o przeprowadzeniu tajnego głosowania nad projektem konkretnej uchwały.
3. Postanowienia zawarte w ust. 1 nie dotyczą wyborów Sołtysa i Rady Sołeckiej.
§ 16. 1. Obrady Zebrania Wiejskiego są protokołowane.
2. Protokolanta wyznacza przewodniczący zebrania.
3. Protokół Zebrania Wiejskiego powinien zawierać:
- miejscowość i datę zebrania,
- porządek obrad,
- stwierdzenie ważności zebrania,
- zapis przebiegu dyskusji,
- treść podjętych uchwał,
- podpis przewodniczącego zebrania i protokolanta,
- dołączoną listę obecności.
4. Kopię protokołu Zebrania Wiejskiego Przewodniczący Zebrania przekazuje Wójtowi Gminy w terminie 7 dni.
5. W zależności od charakteru spraw, których uchwały dotyczą, Wójt załatwia je we własnym zakresie lub przekazuje do rozpatrzenia Radzie Gminy. O sposobie załatwienia sprawy Wójt informuje Sołectwo poprzez Sołtysa- na piśmie.
Sołtys
§ 17. 1. Sołtys wykonuje uchwały Zebrania Wiejskiego oraz inne zadania określone przepisami prawa i uchwałami organów Gminy Kłodawa.
2. Do obowiązków Sołtysa należy w szczególności:
- prowadzenie zarządu sprawami Sołectwa,
- prowadzenie zarządu środkami finansowymi Sołectwa,
- sprawowanie zwykłego zarządu mieniem komunalnym przekazanym Sołectwu w użytkowanie,
- zwoływanie i przewodniczenie obradom Zebrania Wiejskiego,
- zwoływanie i przewodniczenie posiedzeniom Rady Sołeckiej,
- zapewnienie stałej łączności pomiędzy mieszkańcami Sołectwa a organami Gminy Kłodawa oraz informowanie mieszkańców o rozstrzygnięciach organów Gminy w sprawach dla nich istotnych,
- działanie na rzecz rozwijania aktywności społecznej i gospodarczej w Sołectwie,
- współpraca ze wszelkimi organizacjami społecznymi prowadzącymi działalność na terenie Sołectwa,
- pobieranie podatków oraz innych opłat na zasadach określonych uchwałą Rady Gminy Kłodawa,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Radę Gminy Kłodawa.
3. Do kompetencji Sołtysa należy:
a) reprezentowanie Sołectwa na zewnątrz, w tym występowanie wobec organów Gminy Kłodawa oraz instytucji, organizacji i osób fizycznych we wszystkich sprawach sołectwa objętych niniejszym Statutem,
- kierowanie pracami Rady Sołeckiej,
- kierowanie wykonaniem uchwał Zebrania Wiejskiego,
d) opiniowanie zasadności wniosków o udzielenie wsparcia w ramach pomocy społecznej oraz o udzielenie ulg w podatkach i innych opłatach, a także występowanie z takimi wnioskami z inicjatywy Rady Sołeckiej i własnej.
Rada Sołecka
§ 18. 1. Rada Sołecka jest organem wspomagającym działalność Sołtysa. Ma charakter opiniodawczy, doradczy i inicjatywny.
2. Rada Sołecka składa się z 4 - 10 członków, o jej liczebności decyduje Zebranie Wiejskie. Pracą Rady Sołeckiej kieruje i przewodniczy jej obradom Sołtys.
3. Sołtys może powierzyć Radzie Sołeckiej lub poszczególnym jej członkom wykonanie czynności w sprawach związanych z funkcjonowaniem Sołectwa.
4. Opinie Rady Sołeckiej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków, w razie równej liczby głosów "za" i "przeciw", decyduje głos Sołtysa.
5. Posiedzenia Rady Sołeckiej zwoływane są według potrzeb, ale nie rzadziej niS raz w kwartale z inicjatywy:
- Sołtysa,
- przynajmniej połowy członków Rady Sołeckiej.
6. Posiedzenia Rady Sołeckiej są jawne.
7. Rada Sołecka uchwala okresowe plany pracy oraz sporządza projekty rocznych planów finansowo-rzeczowych, o których mowa w §10 ust. 2e.
8. Rada Sołecka może:
a) zapraszać na swoje posiedzenia przedstawicieli organizacji samorządowych; oraz zawodowych i społecznych działających w Sołectwie,
- nawiązywać współpracę z innymi sołectwami,
- podejmować inicjatywy dotyczące udziału mieszkańców Sołectwa w rozwiązywaniu jego problemów.
Rozdział IV
Sołecka Ordynacja Wyborcza
§ 19. 1. Wybory organów Sołectwa zarządza Rada Gminy w terminie do trzech miesięcy od I sesji Rady Gminy.
2. W zarządzeniu o wyborach podaje się:
- miejsce, godzinę i dzień zebrania wiejskiego,
- propozycję porządku obrad,
- termin drugiego zebrania, jeżeli w pierwszym terminie brak będzie wymaganej frekwencji.
3. Zarządzenie o terminie zebrania wyborczego ogłasza się w sposób zwyczajowo przyjęty, nie później niż 14 dni przed jego przeprowadzeniem.
§ 20. 1. Za uprawnionych do głosowania i kandydowania uważa się mieszkańców Sołectwa, którzy ukończyli 18 lat, posiadają czynne prawa wyborcze.
2. W przypadkach spornych lub niejasnych o czynnym prawie wyborczym rozstrzyga się na podstawie stałego rejestru wyborców w Gminie prowadzonego zgodnie z art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 1998- Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. Nr 95, poz. 602 z późniejszymi zmianami).
3. W zebraniu wyborczym powinno uczestniczyć minimum 10% uprawnionych do głosowania mieszkańców Sołectwa.
§ 21. 1. Wiejskie zebranie wyborcze otwiera Przewodniczący Rady Gminy lub Wiceprzewodniczący.
2. Zebranie wiejskie wybiera zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym - przewodniczącego zebrania wyborczego. Przewodniczącego zebrania może też zaproponować Przewodniczący Rady Gminy lub Wiceprzewodniczący, przy akceptacji zebrania.
3. Zebranie wiejskie wyborcze przyjmuje w głosowaniu jawnym sprawozdanie, jakie składa Sołtys.
4. Powołuje się i zatwierdza komisję skrutacyjną do przeprowadzenia wyborów w liczbie 3 osób, osoby te nie mogą kandydować w wyborach na Sołtysa, członka Rady Sołeckiej.
5. Komisja wybiera spośród siebie Przewodniczącego komisji.
6. Sołtys wybierany jest przez Zebranie Wiejskie w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów. Sołtysem zostaje osoba, która otrzymała największą liczbę głosów. W przypadku uzyskania jednakowej ilości głosów przez kandydatów przeprowadza się drugą turę wyborów, w której uwzględnia się kandydatów o największej i jednakowej ilości głosów.
7. Komisja rozdaje karty do głosowania tylko osobom do tego uprawnionym
8. Rada Sołecka wybierana jest w głosowaniu tajnym, bezpośrednim spośród nieograniczonej liczby kandydatów. Dopuszcza się głosowanie na poszczególnych członków Rady Sołeckiej, jak również na całą zgłoszoną listę.
§ 22. 1. Głosowanie jest tajne, w tym celu komisja skrutacyjna rozdaje karty do głosowania zaopatrzone pieczęcią Rady Gminy z widocznymi na niej nazwiskami kandydatów.
2. Głosowanie odbywa się w ten sposób, Se wyborca stawia znak X przy nazwisku kandydata, na którego oddaje głos.
3. Po zakończeniu głosowania Komisja Skrutacyjna ustala i ogłasza wyniki wyborów oraz sporządza protokół, który winien zawierać:
- skład komisji skrutacyjnej,
- ilość osób uczestniczących w głosowaniu,
- ilość oddanych głosów ważnych i nieważnych,
- ilość głosów oddanych na każdego kandydata,
- stwierdzenie dokonanego lub niedokonanego wyboru.
4. Druki protokołów głosowania dla komisji skrutacyjnej oraz karty do głosowania dostarcza Rada Gminy.
§ 23. 1. Odwołanie Sołtysa i członków Rady Sołeckiej stanowi wyłączną kompetencję zebrania wiejskiego przy udziale 10% mieszkańców Sołectwa uprawnionych do głosowania.
2. Zarządzenie o zwołaniu zebrania wiejskiego w celu ewentualnego odwołania Sołtysa, Rady Sołeckiej bądź poszczególnych jej członków podejmuje Wójt Gminy, ustalając miejsce, godzinę i dzień zebrania, w zarządzeniu podaje się wnioskodawcę odwołania.
3. Wnioski o odwołanie kierowane są do Rady Gminy lub Wójta.
4. O odwołanie mogą występować:
- Wójt Gminy,
- Rada Gminy
- mieszkańcy Sołectwa, których wniosek uzyska akceptację co najmniej 10% mieszkańców Sołectwa uprawnionych do głosowania.
4. Wniosek o odwołanie powinien zawierać uzasadnienie. Wnioskom bez uzasadnienia Rada Gminy nie nadaje biegu.
5. Zebranie wiejskie zobowiązane jest wysłuchać wszystkich wyjaśnień oraz racji zainteresowanych.
6. Odwołanie następuje w trybie głosowania tajnego i bezpośredniego. W tym celu zebranie powołuje komisję, powierzając jej obowiązki przeprowadzenia głosowania odwoławczego.
§ 24. Ponowne wybory organów Sołectwa zarządza Wójt Gminy.
Rozdział V
Gospodarowanie mieniem i finansami Sołectwa
§ 25. 1. Sołectwo Różanki zarządza i korzysta ze składników mienia komunalnego stanowiącego własność Gminy wymienionego w załączniku Nr 3.
2. Realizując zadanie, o którym stanowi ust. 1, Sołectwo rozporządza dochodami z tego
źródła.
3. Majątek nieruchomy i ruchomy Sołectwa przekazany Sołectwu jest zarejestrowany w księdze inwentarzowej Gminy.
4. Sołectwo może wykorzystywać powierzone mienie na realizację zadań ustawowych i statutowych.
5. Sołectwo może wynajmować, wydzierżawiać powierzone mienie tylko za zgodą Wójta Gminy.
§ 26. 1. Sołectwo otrzymuje z budżetu gminy środki na realizację zadań statutowych.
2. Rada Gminy wyodrębnia corocznie w budżecie Gminy środki finansowe dla Sołectwa. Są one przyznawane proporcjonalnie do ilości mieszkańców Sołectwa, ustalonej na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
3. Wydatki realizowane są w ramach budżetu Gminy i podlegają rozliczeniu przed Wójtem Gminy
§27. 1 Poza środkami wymienionymi w § 26 sołectwo może uzyskiwać przychody pochodzące z wynajmu i dzierżawy majątku przekazanego sołectwu przez gminę
2. Dochody o których mowa w ust. 1 należy wpłacać na konto Urzędu Gminy.
3. Po potrąceniu podatku Vat uzyskane dochody o których mowa w ust. 1 powiększą środki sołectwa przyznane w budżecie gminy.
§ 28. 1. Wydatki sołectwa stanowią integralną część budżetu gminnego, określając wydatki do działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej.
2. Obsługę finansowo-księgową prowadzi Urząd Gminy.
Rozdział VI
Nadzór Sołectwa
§ 29. 1. Nadzór nad działaniem organów Sołectwa sprawuje Rada Gminy i Wójt Gminy.
2. Wójt Gminy na bieżąco poprzez Urząd Gminy, a Rada Gminy okresowo poprzez Komisję Rewizyjną kontroluje działalność Sołectwa.
3. Sołtys przekazuje Wójtowi uchwały, wnioski i opinie Zebrania Wiejskiego i Rady Sołeckiej w terminie 7 dni od ich podjęcia.
4. Wójt Gminy wstrzymuje wykonanie uchwał Zebrania Wiejskiego sprzecznych z prawem i nformuje o tym Radę.
Rozdział VII
Postanowienia końcowe
§ 30. 1. Zmiany Statutu dokonuje Rada Gminy.
2. W przypadkach spornych postanowienia Statutu interpretuje Przewodniczący Rady.
3. Statut niniejszy wchodzi w Sycie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.